Sådan er vores (grønne) forretningsmodel skruet sammen

Af Søren Lund og Mikkel Lund, stiftere af og partnere i Right On Firmagaver.

 

Kalenderåret siger snart 2022, og der er knap otte år til at realisere FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Vi har travlt; dét ved vi. Men ved vi også, hvordan vi bruger vores forretningsmodel til at gøre en positiv forskel?

 

Bæredygtighed har det seneste år flyttet sig fra at være en megatrend til at være en præmis for at drive forretning. Det slår en undersøgelse fra Dansk Industri fast. I dag bliver virksomheder mødt af krav til, at der skal være handling såvel som dokumentation bag bæredygtige initiativer. Samtidig er det vigtigere og vigtigere for medarbejderne, at virksomheden, de arbejder for, tager ansvar for den omkringliggende verden.

Der skal helhjertede grønne løsninger til

Det er altså nu, at vi skal gøre op med luftige hensigtserklæringer og halvhjertede løsninger på det grønne område. Virksomheder skal turde tænke og handle bæredygtigt ved at arbejde helhjertet med grøn omstilling.

Dét har vi selv valgt at gøre i vores virksomhed Right On – ikke som et add on i form af en tilføjelse til den normale drift, men i kernen af virksomheden, som vi synes er “right on”.

Vores mission er at gøre det nemt for virksomheder at træffe det bæredygtige valg, når man skal anerkende sin vigtigste ressource: Medarbejderne. Samtidig vil vi donere så meget som overhovedet muligt til velgørende formål og dermed støtte den bæredygtige omstilling mest muligt.

Men hvad betyder det mere konkret for, hvordan vores forretningsmodel er skruet sammen? Og hvilke fravalg har vi gjort? Siger vi f.eks. nej til forretning, fordi det går imod vores koncept og værdier? Det korte svar er: Ja.

 

 

Sådan er vores (grønne) forretningsmodel skruet sammen

Det er vigtigt for os, at vores forretningsmodel er så grøn som muligt. Men hvordan er den grøn? Og hvad forstår vi ved overhovedet ved grøn, når man, som vi, sælger firmagaver til danske virksomheder?

Ens for vores produkter er, at de bidrager til at trække verden i en mere bæredygtig retning end det konventionelle alternativ. Det princip vil vi ikke gå på kompromis med. Men hvordan udvælger vi produkter og virksomheder? Og hvornår siger vi nej tak og fravælger produkter og virksomheder, som ellers kunne styrke vores bundlinje? Ja, det gør vi.

For os er kriterierne bag udvælgelsen af produkterne en kombination af selve produktet og den virksomhed, der står bag. Tingene går hånd i hånd, og vi har både fokus på vore egne værdier og vores leverandørers værdikæde, mens certificeringer inden for bæredygtighed og miljørigtighed er den bedste adgangsbillet til vores sortiment. Vi ønsker ikke at gå på kompromis i vores tilgang.

Certificeringer og udvælgelsesprocessen

Når vi skal udvælge, hvilke produkter, vi ønsker at sælge, er det vigtigt, at produktet er miljørigtigt. Men hvornår er det miljørigtigt og bæredygtigt? Det kan være svært at definere. Er det entydigt miljørigtigt, giver det sig selv, om vi tager det ind i vores butik.

Vi skal honorere virksomheder, der tager et grønt standpunkt

Da vi stiftede virksomheden, traf vi et klart valg: Vi vil støtte op om virksomheders grønne omstilling. Virksomheder, der tager et grønt standpunkt, eller entydigt er i gang med en grøn omstilling, skal honoreres.

Det betyder, at vi altid skal kunne forsvare at have dem med i vores sortiment, og der SKAL være et klart signal om, at man arbejder målrettet for en bedre verden. Ellers vil vi ikke have produkterne på vores hylder – selv hvis det koster for os på bundlinjen.

Det vigtigste er, at vi kan stå inde for produkterne og både forklare og forsvare vores valg af leverandører og deres værdikæde og måde at drive forretning på.

 

 

<- OMHU er blot ét eksempel på en virksomhed, der udelukkende leverer miljørigtige firmagaver.  

Produkter vi vælger fra – selvom det vil øge bundlinjen

De produkter vi vælger fra, er produkter som ikke gør nogen positiv forskel i forhold til det konventionelle alternativ – og hvor vi kan finde et miljørigtigt alternativ. Sengetøj og håndklæder er eksempler, hvor vi fravælger almindelig bomuld til fordel for økologisk bomuld. Eller gryder og pander, som også produceres i genanvendte materialer som støbejern og rustfrit stål.

For os er det heller ikke nok, at et produkt er lavet af ”naturmaterialer” såsom træ og bambus. Det skal være certificeret, så vi kan sikre, at der ikke sker en reduktion af skovarealer, biodiversitet og levesteder for dyr.

Vi fravælger også produkter, som forstærker “brug og smid væk-kulturen”. Altså produkter i dårlig kvalitet, som købes med formålet om at skaffe det billigt og bruge det kortvarigt. Det gælder især inden for elektronik såsom billige køkkenmaskiner og værktøj. Men vi fravælger også nogle “high-end luksusprodukter”, hvor produktet i sig selv måske er i rigtig god kvalitet, men hvor virksomheden bag ikke gør noget nævneværdigt i forhold til grøn omstilling og bæredygtige initiativer, selvom muligheden er der. Her er det vigtigere for os at sende et klart signal og virke troværdige fremfor at gå på kompromis med vores tilgang.

Vi har ikke alle svarene selv, men vi har truffet nogle valg

Et vigtigt princip i vores tilgang er også, at vi hele tiden søger faglig hjælp og ekspertise udefra. Bæredygtighedsområdet er SÅ komplekst, at vi er meget påpasselige med at tro, at vi ved det hele. Vi VIL rigtig gerne vide alt, og vi ved allerede en del. Men vi lærer nyt hver eneste dag, og det er virkelig fedt konstant at blive klogere og mere bevidst om, hvordan vi kan gøre det hele bedre i forhold til at bidrage positivt til en bæredygtig fremtid. Dét motiverer os meget, og vi ved, at det også motiverer vores kunder og leverandører.

Det er ikke “right on” at feje ting ind under gulvtæppet og være uærlig i dét, man siger og gør. Det er heller ikke “right on” at tro, at man som virksomhed let og elefant kan profilere sig på at være miljørigtig eller bæredygtig uden at arbejde seriøst med det hver eneste dag. En tilgang vi desværre ser andre virksomheder gøre brug af igen og igen. For os handler det om at gøre en reel forskel og ikke “bare” sælge god samvittighed.

Tilbage til blog